FANDOM

Strach się bać!

Lady Pank o demokracji

Co to za demokracja, gdy dwaj menele mają dwa głosy, a profesor na uniwersytecie tylko jeden?

Janusz Korwin-Mikke o demokracji

Demokracja - ustrój polityczny powszechnie uważany za najlepszy w historii. Polega on na tym, że teoretycznie państwem rządzi hołota rządzą wszyscy obywatele. W parze z demokracją zazwyczaj idzie wolność słowa. Często mylona z republiką.

Zalety demokracji edytuj

  • Dwaj żule mają większą siłę głosu od ciebie.
  • Można przegłosować wszystko (np. legalizację morderstwa), wystarczy tylko ładnie to nazwać i przekonać większość.
  • Jeśli zetrą się trzy koncepcje mające podobne poparcie, nic się nie da zrobić.

Formy demokracji edytuj

  • Zwykła - ludzie w wyborach wybierają parlament, prezydenta itp. Czasami poprzez referendum mogą sami zadecydować o sprawach, w których nie mają zielonego pojęcia.
  • Starożytna - wszyscy obywatele schodzą się na centralnym placu i debatują bez pośrednictwa polityków. Obecnie nieużywana.
  • Szlachecka/Oligarchia - występowała dawniej. Za obywateli uznawano tylko szlachtę. Każdy szlachcic mógł się wypowiedzieć, ale decydował ten, który miał najwięcej posłusznych żołnierzy. Obowiązywało ponadto liberum veto.
  • Ludowa - taka z niej demokracja, jak z koziej dupy trąba.

Więcej z Fandomu

Losowa Wikia