FANDOM

Historia Polski

Średniowiecze edytuj

Państwo polskie powstało w 966 roku, kiedy to Mieszko I wyszedł z lasu i postanowił się ucywilizować. Wyszło mu to na tyle, że nawet stworzył całkiem fajne państwo w granicach podobnych do dzisiejszych. Jego syn, Bolesław Chrobry poszedł nawet jeszcze dalej i został królem oficjalnie uznawanym przez ONZ. W kolejnych latach coś zaczęło się jednak pieprzyć i w polskich elitach zaczęła robić się klasyczna średniowieczna rzeź. Przejmowanie władzy odbywało się zazwyczaj poprzez wymordowanie całej konkurencji przez pretendenta. W międzyczasie zdarzały się także najazdy ze strony sąsiadów. Czasem też jakiś książę formalnie strzelał focha i ogłaszał niepodległość swojej prowincji. W pewnym momencie Bolesław Krzywousty postanowił uniknąć mordobicia wśród swych potomków i legalnie podzielił kraj.

Podział Polski tylko przypieczętował dziadostwo. Poszczególne prowincje dzieliły się coraz bardziej i nie stanowiły żadnej siły, dzięki czemu stały się poligonem dla Mongołów i innych takich. Parę osób próbowało zaprowadzić porządek, ale niewiele z tego wyszło. Dopiero Władysław Łokietek zebrał część kraju do kupy i stworzył względnie porządne królestwo. Potem poprawił po nim jeszcze Kazimierz Wielki. Wróciliśmy do gry!

Brak (legalnego) potomstwa u Kazimierza spowodował trochę zamieszania, w wyniku którego na tron wstąpił Władysław Jagiełło z Litwy. W ten sposób powstał silny sojusz, który pod Grunwaldem skopał Krzyżaków, ale ostatecznie ich nie podbił. Posiadanie wspólnego wroga znacznie zbliżyło oba kraje. Jagiellonowie stali się dynastią panującą, choć coraz większą władzę zdobywało rycerstwo pomału przekształcające się w szlachtę.

Rzeczpospolita Obojga Narodów edytuj

W 1569 ostatecznie zjednoczyliśmy się z Litwinami. Przy okazji zakosiliśmy im pół Ukrainy, ale to nie miało większego znaczenia, skoro i tak stanowiliśmy jedność. Powstało w ten sposób wypasione państwo będące europejską potęgą. Niestety, w XVII wieku zaatakowali nas Kozacy, Rosjanie, Szwedzi, Węgrzy i Turcy. Ponadto pojawiło się tak charakterystyczne dla nas dziadostwo w parlamencie. Jakimś cudem wyszliśmy z tej zawieruchy obronną ręką. W XVIII wieku państwo było już niestety bardzo słabe. Dziadostwo rozsadziło nas od wewnątrz i pod względem rozwoju zostaliśmy daleko w tyle. Ostatecznie agonię państwa zakończyły rozbiory.

Zabory edytuj

Gdy Polacy utracili swoje państwo, odrodziły się jakieś patriotyczne uczucia. Wielokrotnie próbowano odzyskać niepodległość. Najpierw myślano, że coś zdziała Napoleon, ale jak dostał od Ruskich po dupie, to nadzieje prysły. Potem, pod wpływem poezji romantycznej, kilkukrotnie wybuchały powstania, ale kończyły się one wyprawą części społeczeństwa na Syberię. Dopiero I wojna światowa stworzyła nam pewne szanse, które pięknie wykorzystaliśmy.

II Rzeczpospolita edytuj

 Osobny artykuł: II Rzeczpospolita.

Pod wodzą Józefa Piłsudskiego udało nam się z trudem wywalczyć niepodległą Polskę. Gdy już uporano się z Rosją, Niemcami i innymi, przystąpiono do budowy demokratycznego państwa. Powstał parlament, a w nim jeszcze gorszy syf, niż mamy teraz. Piłsudski, widząc to, wkroczył do Warszawy z karabinem i okrzykiem Rzeczpospolita to wielki burdel, konstytucja to prostytucja, a posłowie to k***y! Następnie niezbyt demokratycznymi już metodami zrobił porządek i zaczął rozbudowę kraju.

II wojna światowa edytuj

Przed wojną mieliśmy ze wszystkimi pakty i sojusze, ale jak przyszło co do czego, to jedni na nas napadli, a drudzy nas olali. Polska skupiła na sobie atak dwóch największych dyktatorów w historii. Staraliśmy się, ale nie było szans. Rozpoczęły się lata tak smutne, że nie będziemy ich nawet opisywać.

Polska Rzeczpospolita Ludowa edytuj

 Osobny artykuł: Polska Rzeczpospolita Ludowa.

Pod koniec wojny zostaliśmy "wyzwoleni" przez Związek Radziecki, w związku z czym zapanował u nas komunizm. Polska stała się krajem delikatnie mówiąc dziwnym. Epoka PRL-u zasłynęła ona dzięki wielogodzinnym kolejkom do sklepu, Gierkowi oraz maluchom.

III Rzeczpospolita edytuj

W 1989 roku obaliliśmy komunizm (przynajmniej oficjalne) i odzyskaliśmy wolność! Współcześnie pięknie ją wykorzystujemy do kłócenia się i wzajemnego obrażania. No, ale jakoś się to ciągnie...

Więcej z Fandomu

Losowa Wikia