Wikia

Bezsensopedia Wiki

Strona główna

2840stron na tej wiki
Strona dyskusji53
Witaj w Bezsensopedii!
Na razie mamy w swoich potężnych zasobach 2840 artykułów i 1948 plików graficznych.
Wiki-wordmark.png
Medal
Artykuł na medal
Jan Sobieski

Oto i Sobieski, który wąsem manifestuje swoją polskość.

Jan III Sobieski (ur. 17 sierpnia 1629 w Olesku, zm. 17 czerwca 1696 w Wilanowie) — król Polski od 1674 roku i jednocześnie ostatnia koronowana głowa w Polsce o dużym talencie militarnym, dla wrogów Lew Lechistanu, dla przyjaciół Obrońca Wiary.

Biografia

Janek ze strony matki był prawnukiem hetmana Stanisława Żółkiewskiego - człowieka, który jako pierwszy Europejczyk zdobył Moskwę, lecz jego błyskotliwą karierę wojskową zakończyli Turcy ucinając mu łeb pod Cecorą. Na jego grobie napisano "Z kości naszych powstanie mściciel". Inna sprawa, że ów napis kazał dodać sam Janek Sobieski, gdy już został królem, aby w ten sposób się dowartościować.

Matka Sobieskiego natomiast zasłynęła z tego, że w wieku 16 lat, zamiast chodzić do galerii handlowych i plotkować z psiapsiami jak przystało szesnastolatce, strzelała z muszkietu do oblegających jej rodzinne Olesko Tatarów jak do kaczek. Jak widać od urodzenia Janek miał porachunki z Tatarami.

Czytaj całośćGłosowanieArtykuły na medal

Evolution-tasks
Fikcja na medal
Flaga Polandii Południowej

Flaga kraju

Polandia Południowa (niekiedy określana także jako Śródlesie) - kraj leżący w północnej Polonii, mający stolicę w Czerngradzie. Graniczy od północy z Polandią, od północnego wschodu ze Wschodnim Brzegiem Vislawii, od wschodu z Czerwoną Krusią, od południa z Ladią, od południowego zachodu z Wielkokrainą, od zachodu z Mhaumbą i od północnego zachodu z Rawą. W kraju od ponad 80 lat rządzi jedna partia, której aktualnie przewodzi Artis Tischler.

Historia

Po rozpadzie Śródlesia w -484 roku wśród wielu mieszkańców tych rejonów w dalszym ciągu silna była tożsamość narodowa. Szczególnie mocno skierowana ona była przeciwko Polandii, która zagarnęła większość terytorium kraju. W -399 roku od Rawy uwolnił się Wschodni Brzeg Vislawii, w którym także większość (ok. 60%) stanowili ludzie o narodowości śródleskiej. Polandii udało się ochronić przed ruchami separatystycznymi, przyznając tej nacji spore przywileje.

Nuvola apps arts
Ogłoszenia
Witam serdecznie na Bezsensopedii. Na razie nie ma nic o czym warto wspomnieć, ale życzymy miłej zabawy.
Ludziki
Społeczność
Przydatne dla użytkownika linki:
Czy wiesz.svg
Czy wiesz...

Archiwum

Cytat
Dramat na dziś
Filmik na dziś
Kazik - Sopot '91 -Suszarka03:50

Kazik - Sopot '91 -Suszarka

Jak rozpoznać zespół grający z playbacku?

Więcej od Wikii

Losowa Wikia