FANDOM

Uwielbiam Ligę Mistrzów. Oglądam każdą kolejkę na TVP 1

Dziecko Neostrady o Lidze Mistrzów
Levadia Tallin - Wisła Kraków 1 (0 0)

Levadia Tallin - Wisła Kraków 1 (0 0)

Przegrana tylko 0:1 w Tallinie z "wielką Levadią"

Wisła Kraków - Beitar Jerozolima 5 skrót - el

Wisła Kraków - Beitar Jerozolima 5 skrót - el. LM

Na pocieszenie. Ale nie podniecaj się - rozgromili tylko klub z Izraela

Liga Mistrzów – rozgrywki, w których grają 32 najlepsze kluby piłkarskie Europy. Od 17 lat nie było tam polskiej drużyny i znając stan naszego futbolu, jeszcze długo tak pozostanie. Rozgrywki dzielą się na fazę grupową (8 grup po 4 drużyny) i pucharową (zaczynając od 1/8 finału). Mecze możemy zobaczyć na Polsacie TVP 1. Ale powtarzam, nie spotkasz tam polskiej drużyny. Liga Mistrzów ma własny hymn, który nazywa się Kaszanka You are the champions. Początki pucharu sięgają 1956. Jako pierwszy wygrał Real Madryt i to on ma najwięcej zwycięstw.

Klasy występujących tam klubówedytuj

  • Wielkie koksy - głównie FC Barcelona, chociaż można tu też zaliczyć Manchester United. Kluby te praktycznie co sezon wchodzą przynajmniej do 1/4 finału.
  • Koksy tylko w lidze krajowej - głównie Real Madryt i do niedawna Olympique Lyon. Kluby te potrafią poza Ligą Mistrzów ograć wielkich koksów rezerwami, a gdy przychodzi co do czego, dostają oklep i szybko odpadają (chociaż Real ostatnio nawet wygrał).
  • Mistrzowie jednego sezonu - przykłady to Chelsea Londyn i Steaua Bukareszt. Najpierw wygrywają rozgrywki, a w następnym sezonie nie potrafią nawet wyjść z grupy.
  • Dawne marki - przede wszystkim Juventus Turyn i Arsenal Londyn. Chociaż kluby te ostatnio osiągnęły coś ładnych kilka lat temu, to i tak "fachowcy" zaliczają ich do faworytów. Czasami pokazują lwi pazur... Czasami.
  • Byle do 1/8 finału - słabsze kluby z 5 najlepszych lig. Ich celem jest wejście jakimś cudem do 1/8 finału. Przykłady to Schalke, Valencia i Real Sociedad.
  • Zaskakujący - chociaż pochodzą ze słabszych lig, a czasem wręcz z zadupia piłkarskiego, zaskakują wszystkich i niszczą wielkie potęgi. Przykłady to Legia Warszawa[1] APOEL Nikozja i Szachtar Donieck (on ma wręcz licencję na zaskakiwanie).
  • Rozdawacze punktów - biorą udział w tej zabawie tylko po to, żeby wielkie kluby mogły chociaż raz dać zagrać siódmemu składowi. Ich marzeniem jest wygranie chociaż jednego meczu. Przykłady to FC Nordsjælland i Dinamo Zagrzeb.

Prestiż rozgrywek edytuj

Wygranie Ligi Mistrzów dla większości trenerów jest najważniejszym osiągnięciem w karierze[2]. Z tego powodu czasami odpuszcza się ligę krajową, co najczęściej kończy się tym, że zazwyczaj nie tylko, nie ma zwycięstwa w Lidze Mistrzów, ale nawet kwalifikacji do tych rozgrywek za rok. Jednak i za pomniejsze sukcesy są duże pieniądze, o których polskie kluby mogą tylko pomarzyć.

Ciekawostki edytuj

  • Polskie drużyny najdłużej czekają na awans do fazy grupowej z krajów, które miały kiedyś reprezentanta. A trzeba podkreślić, że do pozostałej części należą potęgi typu San Marino.
  • Od czasu zmiany nazwy z Pucharu Mistrzów na Ligę Mistrzów, nikt nie obronił tytułu.
  • W przeciwieństwie do większości rozgrywek, finał Ligi Mistrzów nigdy nie jest rozgrywany na dosyć nowym stadionie. Na dodatek kraj, w którym leży stadion, nie może należeć do zadupia piłkarskiego[3].
  • Aż trzech Polaków grało kiedyś w wyjściowej jedenastce klubów, która zdobyła tytuł. Co prawda to będzie jakiś skrawek procenta ze wszystkich grających, ale powinniśmy być z tego dumni.

Galeria edytuj

Przypisy

  1. Chciałoby się...
  2. Po zwycięstwie w Lidze Mistrzów walczy się w Klubowych Mistrzostwach Świata, ale tam w sumie można przegrać tylko z reprezentantem Ameryki Północnej.
  3. Chyba, że jest Grecją.

Piłka nożna
Piłka nożna

Organizacje: FIFAUEFAPZPN
Rozgrywki: Mistrzostwa ŚwiataMistrzostwa EuropyCopa AmericaPuchar Narodów AfrykiLiga Mistrzów
Reprezentacje (te dobre): FrancjaGhanaHiszpaniaHolandiaKamerunNiemcyUrugwajWłochy
Dawcy punktów: Korea PółnocnaSan MarinoWyspy OwczeVanuatu
Kluby piłkarskie: FC BarcelonaHB TórshavnReal Madryt
Zobacz też: Euro 2012Euro 2016Mundial 2014Piłka nożna w Polsce