FANDOM

Reprezentacja Polski w skokach narciarskich - reprezentacja skoczków naszego pięknego kraju. Posiada rzesze wiernych kibiców i drugie tyle różnego rodzaju maruderów.

Losy reprezentacji edytuj

Czasy przedmałyszowskie edytuj

Przed 2001 rokiem zainteresowanie skokami w Polsce nie było zbyt wielkie. Trochę osób się tym interesowało, gdyż raz na parę lat pojawiał się jakiś lepiej skaczący Polak typu Wojciech Fortuna lub Piotr Fijas, ale oglądanie skoków nie było zjawiskiem powszechnym.

Małyszomania edytuj

Wraz z XXI wiekiem pojawił się Adam Małysz - jeden z najlepszych skoczków w historii. Wypisywanie jego sukcesów nie ma nawet sensu, gdyż wydłużyłoby to ten artykuł do rozmiarów nieprzyswajalnych dla przeciętnego czytelnika. Dzięki osiągnięciom tego zawodnika zainteresowanie skokami wzrosło w Polsce stokrotnie (źródeł nie mam, ale chyba mniej więcej tyle).

Jeśli chodzi o pozostałych skoczków sprawa nie wyglądała jednak zbyt dobrze. W 2001 roku Adama wspierał Wojciech Skupień i Robert Mateja, którzy nawet coś tam sobą prezentowali. Gdy jednak ich forma opadła zastąpieni zostali przez super trio w składzie Tomasz Pochwała, Marcin Bachleda i Tomisław Tajner, które ostatecznie przekreśliło szanse Adama na dobry występ w konkursie drużynowym.

Robert Mateja (parodia, zmieniony komentarz) D00:55

Robert Mateja (parodia, zmieniony komentarz) D

Robert Mateja skacze po złoto :)
Nie leci film? Zainstaluj flasha!

Około 2005 roku, gdy Adam Małysz spisywał się (jak na swój poziom) słabo, a Tomasz Pochwała przekwalifikował się na kombinatora do gry powrócił Robert Mateja. W tym miejscu należałoby się na chwilę zatrzymać, gdyż tak naprawdę ciężko opisać tego skoczka w kilku zdaniach. W opinii znacznej części współczesnych kibiców był to totalny nielot, lecz oczywiście nie jest to prawda. Zawodnik ten miał pewne sukcesy (5 zawodnik mistrzostw świata, kilka razy w dziesiątce pucharowych konkursów, pierwszy Polak, który przeskoczył 200 metrów itp.), dzięki czemu na tle innych polskich skoczków wypadał całkiem nieźle - przez długie lata nosił zaszczytny tytuł drugiego polskiego skoczka. Swoją nie najlepszą reputację zawodnik ten zawdzięcza natomiast pogiętej sylwetce w locie (nazywanej obecnie stylem M), strasznie niestabilnej formie i skokom takim jak w filmiku obok (w końcu mało kto potrafi skoczyć 85 metrów w Planicy).

Mniej więcej w tym samym okresie zaczęli pojawiać się nowi zawodnicy typu Kamil Stoch czy Stefan Hula.

Po Małyszuedytuj

Obecnie w polskich skokach mamy jeden z lepszych okresów. Kamil Stoch jest liderem kadry, który zdobył już niejedno trofeum, a pozostali też starają się przynajmniej w miarę regularnie wskakiwać do trzydziestki. Martwić mogło w tym fakcie to, że co sezon robią to nieco inni zawodnicy zarówno starzy, jak i potencjalni następcy Kamila. Na dwóch Mistrzostwach Świata zdobyliśmy brąz w drużynie, widzimy też coraz śmielsze próby zaistnienia u kobiet (szanse stworzenia dobrego mikstu) i z optymizmem patrzyliśmy w przyszłość.

Sezon 2016/17edytuj

Przełomem okazał się sezon 2016/17, który śmiało można nazwać najlepszym sezonem w historii. Na bardzo wysokim poziomie skakał nie tylko Kamil, ale też Maciek i Piotrek, a czwórkę do drużynówek uzupełniał też będący w dobrej formie Dawid. W tym sezonie już na początku odnieśliśmy historyczne zwycięstwo w konkursie drużynowym Pucharu Świata, a potem było jeszcze jedno. Co prawda oba zdarzyły się w Niemczech, ale w Zakopanem byliśmy drudzy, a i w pozostałych drużynówkach nie schodziliśmy z podium. Indywidualnie też było dobrze, w Turnieju Skoczni nasi byli na pierwszym, drugim i czwartym miejscu, a gdyby nas nie oszukano to zajęlibyśmy całe podium. Te sukcesy pozwoliły nam na historyczne wygranie Pucharu Narodów. Wygraliśmy również rywalizacje drużynową na Mistrzostwach Świata, co również jest pierwszym takim sukcesem.

Galeria edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa Wikia