Wikia

Bezsensopedia Wiki

Wojna siedmioletnia

Strona dyskusji0
2832strony

SevenYearsWar

Widzisz to? Cały świat się angażował! Cały świat! No, prawie...

Wojna siedmioletnia (właściwie zerowa wojna światowa) - największy konflikt w dziejach świata w mniemaniu XVIII-wiecznych historyków, trwający od 1756 do 1763. Walki toczyły się na pięciu kontynentach i brały w nich udział wszystkie największe państwa świata. Zginęły setki tysięcy ludzi wielu narodowości.

Geneza edytuj

Na zachodzie spokojnie... edytuj

Genezy wojny siedmioletniej można szukać w wojnie o sukcesję austriacką, zakończonej w 1748, gdzie Prusy, Hiszpania i Francja wklepały Austrii, Wielkiej Brytanii i Saksonii. Prusy zabrały sobie od Austrii Śląsk, Hiszpania kilka prowincji we Włoszech, a żabojady nie dostały nic. Strzelili w związku z tym oficjalnego focha i podpisali sojusz z Prusami. Hiszpania, rządzona przez przedstawicieli tej samej dynastii, zaraz zrobiła to samo, zaś Wielka Brytania stwierdziła, że cokolwiek by się nie działo, musi być przeciwko Francji. Wystarczyło jakieś sześć lat i sojusze zupełnie się pozmieniały. Francuska inwersja, hehe.

Na wyspach spokojnie... edytuj

Brytyjczykom tak właściwie nie chodziło o bicie się z Francuzami dla samego bicia się z Francuzami. Od czasów wojny stuletniej właściwie zawsze dostawali od nich baty. Ponadto w Ameryce Północnej, kontrolowanej w głównej mierze przez Wielką Brytanię, wszędzie było pełno tych śmiesznych niebiesko-złotych symboli, których Francja używała do czasu rewolucji. Za którymś razem musiało im przestać wychodzić. W 1754 wyspiarze zaatakowali francuskie kolonie. Ponieważ nikt tego nie zauważył, w maju 1756 Wielka Brytania wypowiedziała wojnę Francji. Tak dla formalności.

Na wschodzie spokojnie... edytuj

Prusy bardzo chciały pokazać poparcie dla swojego sojusznika. Niemniej dość ciężko brać udział w wojnie kolonialnej, kiedy nie ma się kolonii. Fryderyk II Wielki dumał, dumał i wydumał. A jak już wydumał, to bez pytania wszedł ze swoją armią do stolicy Saksonii. Władca kraiku, August III Sas, już w ogóle przestał zajmować się Rzeczypospolitą.

Przebieg wojny edytuj

Europa edytuj

Do wojny szybko przyłączyła się Austria, czując okazję na odzyskanie Śląska. Niewiele to jednak wniosło. Rok później po stronie Saksonii dołączyła się Rosja. Do samej wojny również niewiele to wniosło. Wniosło natomiast brudne buciory rosyjskich żołnierzy na terytorium Rzeczypospolitej. Po paru latach fakt walki 3 vs. 1 zaczął robić różnicę i wojska sojusznicze zupełnie zanihilowały armię pruską pod Kunowcami, a potem dotarły nawet pod Berlin.

W 1762 roku zmarła caryca rosyjska, Elżbieta. Jej następca, Piotr III, był wielkim fanem króla pruskiego Fryderyka II... więc pierwszym jego rozkazem jako nowego cara było przejście wojsk z obozu saksońskiego do pruskiego. Zanim Austriacy i Saksończycy się połapali, było już po ptokach. Nawet to, że Piotr III okazał się totalną sierotą życiową i szybko został zamordowany, nie zmieniło sytuacji. Przejmująca po nim władzę Katarzyna II wcale nie zamierzała się angażować w wojnę siedmioletnią. Co oznaczało kolejne zadeptanie Polski przez rosyjskie wojska, tym razem idące z zachodu.

Kolonie edytuj

Vorderlader

Widzisz tu gdzieś armię francuską? No właśnie, żarty na jej temat nie wzięły się znikąd

W Ameryce Północnej Brytyjczycy wraz z losowo spotkanymi Indianami walczymi z Francuzami oraz losowo spotkanymi Indianami. O ile jeszcze przez pierwszy rok czy dwa żabojady próbowały coś wskórać, o tyle dalsza część wojny polegała na wędrowaniu wojsk brytyjskich od kolonii do kolonii i wtykaniu flag na głównym placu. Podobnie wyglądało to zresztą w Indiach i w Afryce, tylko obszar działań był nieco mniejszy.

W Ameryce Południowej Hiszpanie postanowili niejako przy okazji załatwić parę własnych interesów i najechali obszar dzisiejszego Urugwaju należący zgodnie z traktatem z Tordesillas (akurat kogoś to obchodzi, hehe) do nich. Portugalczycy niemal od razu zostali wypędzeni z regionu, ale przynajmniej mogą do dzisiaj chwalić się, że brali udział w wojnie siedmioletniej po stronie Prus i Wielkiej Brytanii.

Skutki edytuj

Generalnie trzeba przyznać, że Prusy i Wielka Brytania (i Portugalia, hehe) wygrały. Prusy dostały od Austrii Śląsk jeszcze bardziej i w Europie właściwie na tym się skończyło.

Dużo lepiej na wojnie wyszła Wielka Brytania, która zagarnęła Kanadę i spory kawał Indii od Francuzów oraz Florydę od Hiszpanów. Nagle stała się największym powierzchniowo i największym siłowo imperium na świecie. Tyle wygrać. Gdyby tylko król brytyjski Jerzy III nie był chory psychicznie, to może jeszcze utrzymaliby do dziś Stany Zjednoczone i w ogóle by wymiatali.

Klasyfikacja konfliktu edytuj

Dlaczego wojna siedmioletnia powinna być uznana za wojnę światową? edytuj

  • Walki toczyły się na pięciu kontynentach.
  • Brały udział wojska kilkunastu, jeśli nie kilkudziesięciu narodowości.
  • Angażowały się wszystkie największe imperia na świecie.
  • Ofiary można liczyć w milionach.

Dlaczego wojna siedmioletnia nie powinna być uznana za wojnę światową? edytuj

  • Niemcy wygrali!

Więcej od Wikii

Losowa Wikia